Cristian Gentea, ultimele noutăţi despre implementarea sistemului de management al traficului la Piteşti

Autor: Costin Popescu
Publicat la: 16/08/2023

În aceste momente la Primăria Piteşti se desfăşoară o conferinţă de presă privind extinderea sistemului de management al traficului la nivelul municipiului Piteşti. Primarul Cristian Gentea a venit cu veşti excelente în acest sens. 

„Vă mărturisesc că mi-am dorit foarte mult această conferinţă de presă, de fapt nici nu i-aş spune conferinţă de presă ci întâlnire de lucru. Tocmai de aceea am invitat pe lângă presă, membrii Consiliului Local, o parte sunt prezenţi, avem reprezentanţi de la cele două universităţi, de la Poliţia Municipiului Piteşti pe domnul Marinescu şi domnul Tiţa, avem reprezentanţi ai mediului de afaceri. Este un subiect care a suscitat un interes ridicat până acum şi a atras mai multe comentarii, unele pozitive, altele negative. După cum ştiţi suntem în implementare cu proiectul privind crearea unui sistem de management al traficului. A fost un contract de finanţare în mai 2020 şi apoi contractul de furnizare s-a semnat în ianuarie 2022. A durat mai mult pentru că spre exemplu numai obţinerea avizului de la Autoritatea pentru Digitalizarea României a durat 6 luni de zile. În momentul de faţă vorbim de 39 de intersecţii, se lucrează bine, termenul de execuţie este undeva la 75%, iar termenul de finalizare este luna noiembrie a acestui an. Aşa cum bine ştiţi unii spun că sunt prea multe semafoare, alţii spun că se circulă bine şi au fost persoane care au cerut chiar introducerea altor semafoare. Eu zic că sistemul este bun, nu cred că este cineva care poate nega că au rezultat lucruri bune după implementarea acestui sistem. Mă gândesc de exemplu la intersecţia Teilor cu Smeurii sau aici la General Cristescu cu Dumbravei, Calea Bascov cu Nicolae Bălcescu. Comandantul Poliţiei Judeţului Argeş mi-a spus de mai multe ori că din punctul lui de vedere niciodată nu s-a circulat mai bine în Piteşti. Anul trecut am mai semnat 5 contracte de finanţare pentru extinderea acestui sistem de management pentru a acoperi tot Piteştiul. Am avut o întâlnire cu domnul Stan, care este profesor la Facultatea de Transport la Bucureşti şi este cel care se ocupă de extinderea sistemului. Am reţinut două lucruri din discuţia cu dânsul. I-am spus că lumea este şi nemulţumită, iar dânsul mi-a spus că nu putem vorbi despre acest proiect când este implementat la 15 sau 20%.  O să vorbim când este 70 sau 80% şi toată lumea este mulţumită. Mi-a mai spus ceva şi anume că din punctul lui de vedere, ca acest proiect să funcţioneze, orice trecere de pietoni din Piteşti trebuie să fie semaforizată”, a punctat primarul Cristian Gentea.

„Scopul principal al proiectelor de management de trafic este creşterea siguranţei rutier, mai ales în zona pietoni-biciclişti. Din păcate, în România avem o foarte mare problemă din acest punct de vedere pentru că suntem pe primul loc la numărul de accidente cu biciclişti şi pietoni la nivelul Uniunii Europene. Când se implementează un astfel de sistem el permite îmbunătăţirea serviciului de transport în comun, dar şi reducerea poluării. Când ai un trafic mai bun scade şi poluarea. (...) În Piteşti, în momentul de faţă avem practic pe aceiaşi infrastructură rutieră fizică, acelaşi străzi, pentru că nu s-au lăţit bulevardele. Am crescut de la 130 de vehicule la mia de locuitori la 422 şi este o tendinţă de creştere. Se estimează să ajungem la 650 în următorii 10 ani. Nu mai discutăm despre lipsa locurilor de parcare. Este o mare problemă la nivel naţional, nu doar la nivel de Piteşti. Ne putem gândi la îmbunătăţirea transportului public pentru ca cetăţeanul să se deplaseze folosind autobuzele şi să lase maşinile acasă. În acest fel sper să limităm tendinţa de creştere. Oricum, mai puţine maşini sigur nu o să fie. (...) Toate intersecţiile care sunt implementate sau în curs de implementare în Piteşti sunt semaforizate ca urmare a unui studiu de trafic. Nimeni nu pune semafoare sau treceri de pietoni că aşa i se pare sau că aşa îşi doreşte. Din studiul de trafic s-a identificat ca soluţie semaforizarea unor intersecţii, sincronizarea acestora, într-un sistem de management de trafic adaptiv, pentru a se obţine cea mai bună fluidizare a transportului. (...) Un sistem de management de trafic, un sistem adaptiv în ziua de astăzi face adaptarea timpilor de semaforizare în mod automat astfel încât să se circule cât mai bine de-a lungul unei întregi artere. Aceste sisteme sunt o evoluţie a celor de acum vreo 20 de ani în care se vorbea despre unda verde. Din păcate, sisteme de undă verde sunt implementabile pe un singur sens şi pe un singur bulevard. Problema este când ai străzile laterale şi sunt străzi importante, iar dacă sunt străzi cu flux mare ele se vor aglomera invariabil. Dacă ai dublu sens este o mare problemă pentru că nu poţi face undă verde simultan. Evoluţia a fost naturală datorită apariţiei reţelelor de comunicaţii”, a sintetizat profesorul Valentin Stan.

Ultimele articole din categoria Actualitate